AMA

Andning-Mindfulness-Avslappning

Vad är AMA?

AMA, Andning - Mindfulness - Avslappning är en underbar kurs där vi bjuder in stillheten inom oss

I dagens jäktiga värld där mycket handlar om att prestera, att vara effektiv, ha många bollar i luften mm behövs stillhet. Stillhet både utvärtes men framför allt invärtes. Att bli medveten om sitt andetag, att stilla sina tankar, att bjuda in nuet. Det är vad AMA handlar om!

Alla dessa delar blandar jag till sköna pass som göres sittandes och liggandes.
Vi bjuder in enkla sköna asanas - yogaposer som vi håller och däri utför en specifik pranayama, mindfulness- eller avslappningsövning, eller bara sitter eller ligger ner.

Jag ger dig många redskap som jag hoppas du kommer att använda i din vardag för ökad hälsa och välmående.

Läs mer

Kurs AMA

Stillhet i Nuet

 


Mer om AMA

Pranayama, kontroll av Andningen betraktas inom yogan som en yttre manifestation av prana, eller livsenergi. Genom att ta kontroll över din egen andning med hjälp av andningsövningar, pranayama, ökar du flödet av prana i kroppen, vilket ger ny energi åt både kropp och själ.
Många olika sorters pranayama finns för att balansera, kyla, värma, vitalisera, lugna, aktivera etc.
Andra fantastiska fördelar som pranayama har är ökad lungkapacitet, ökad syreupptag och syresättning, stabiliserande av nervsystemet, stimulerande av blodcirkulationen, förbättrad sömn och minneskapacitet, balanserar hjärnhalvorna och dess aktivitet etc.

Forskning visar att redan efter 6-7 minuters djupa medvetna andetag så har stresshormonerna i kroppen; adrenalin, noradrenalin och kortisol sjunkit markand. Många av oss andas tyvärr allt för lätta andetag och för fort. Eller att vi håller andan. Vi håller gärna in magen också så den och bröstkorgen inte expanderar som är sig naturligt.

 

Mindfulness, medveten närvaro kan man genom att vara medvetet närvarande i nuet bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Detta är ingen ny modefluga utan har praktiserarts i flera tusentals år.

Vi påverkas av det som har varit, våra minnen och erfarenheter. Hur man upplever här och nu är starkt förknippat med det förflutna. En del i mindfulness är att förstå hur man agerar och varför. Något påminner om det förflutna, en röst, en doft, en viss situation och snabbt kopplar hjärnan ihop det gamla med det som sker nu helt omedvetet. Alla dessa känslor och tankar färgar upplevelsen av situationen och påverkar hur man beter sig.Genom att vända uppmärksamheten inåt och observera sig själv, nyfiket och utan att döma, blir man mer och mer medveten om de inre föreställningar och reaktionsmönster som styr en. När din självkännedom ökar blir det lättare att gå emot det gamla och göra nya val i stunden. Genom ett nytt förhållningssätt till dina tankar och känslor kan du också få tillgång till nya sätt att hantera problem och svårigheter.

 

Avslappning, att aktivt slappna av i sin kropp, i sitt sinne och låta den inre helande kraften få verka. Blodtryckets sänks, stresshormonerna minskar, min medvetenhet om mig själv ökar samtidigt som man blir lugn och harmonisk.
Det finns många många sätt till avslappning och jag kommer ta upp flera olika; total tysthet, att lyssna på specifika ljud tex. havsvågor, guidad avslappning där vi låter del för del i vår kropp aktivt slappna av, guidad avslappning då vi låter tanken sväva iväg etc etc


För vem?

AMA är för alla som vill ta hand om sig. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av yoga eller mindfulness.
Alltid lyssnar vi till kroppen och utgår från status i nuet och anpassar så att det vi gör är närande för oss.


 

Kurs AMA

Bokningen öppnar v. 26. OBS! NY TID

Var: Hudiksvallsgatan 15, Helsingborg
Tid: Tisdagar kl. 18.30-19.30. Start 20/8
Hur: 4-8 deltagare.
Pris: 1400,- för 9 gånger

OBSERVERA att anmälan är bindande. Vänligen läs igenom Bokningsvillkoren innan du bokar dig.

Boka din kurs

Investera i Hela din Hälsa och boka din yogakurs hos mig. Du kan använda ditt friskvårdsbidrag om du vill!